sâmbătă, 10 septembrie 2011

Desteapta-te Marcele!


Inaintea meciului de fotbal Romania - Franta  jucat pe National Arena, Marcel Pavel a gangurit„Desteapta-te Romane”. Cu buna stiinta sau involuntar, Traian imparatul a fost „ejaculat”, cum ar spune domnul Vanghelie, din imnul national. Motivul, de-a dreptul halucinant: s-a dorit ca evenimentul sa nu prinda conotatii politice!

Iata ce declara pentru Realitatea Tv cantaretul: "Nu putea fi intonat integral imnul". Corect, dar nu v-a cerut nimeni asta. Nu de alta, dar din cauza vocii usor galgaitor manelistice ne-am fi rupt venele cu dintii  si ar fi iesit un adevarat carnagiu pe stadion, asa cum visa odinioara Vadim Tudor. "Strofele au fost alese de Federaţia Română de Fotbal. Nu aruncaţi cu pietre în munca omului. Nu cu pietre domnu', nu cu pietre. Desi, aceasta gafa iti va atarna multa vreme de gat ca o piatra de moara. "S-au ales strofele, nu puteau fi toate cântate. E o obrăznicie. Mi s-a zis să cânt acele două strofe. Am ales strofele împreună cu Federaţia" A ales Federatia versurile, vi s-a impus sa cantati aceste doua strofe sau le-ati ales impreuna cu FRF? Ca nu prea mai inteleg. "Acum ori niciodată să dăm dovezi la lume/Că-n aste mâni mai curge un sânge de roman, apoi am repetat primul refren. Primul refren l-am ales ca să îi îndemnăm la luptă. Dacă spuneam Triumfător în lupte, un nume de Traian!, se interpreta politic. E ca o glumă acum". Politic ati interpretat dumneavoastra, mon cher! Noi, cei normali la cap, nu interpretam in nici un fel. "Dacă alegeam să cânt asta, apoi spuneaţi de ce aţi cântat asta. Nu domu', spuneam ca falsezi ingrozitor si ne intrebam prin ce imprejurari obscure ai ajuns dumneata acolo, in fata unei lumi intregi. "Împreună cu soproana Coman trebuiau cântate în trei minute cele două imnuri. Partea orchestrală a fost făcută ca refrenul să se repete de două ori, ca publicul să cânte cu mine, pentru că suporterii nu ştiu toate versurile" Aici ai perfecta dreptate domnu'. Nici eu nu cred ca romanii chiar cunosc imnul pe de rost. "Nu am greşit cu nimic. A fost un mesaj pentru francezi". Si aici iti dau dreptate.. Ai trimis un mesaj. Dar, din pacate, nu francezilor, ci romanilor. Ghici tu care e ala.

Ce mai urmeaza? Sa schimbam culorile steagului pentru ca rosu plus galben da portocaliu? Sau culoarea albastra pentru ca trimite cu gandul la corabii si marinari?
Ma intreb, daca Marcel Pavel tot a mutilat versurile pe motive politice, de ce nu s-a gandit sa modifice si linia melodica pe motive etnice si sa fi cantat pe acorduri voioase de manele? Asa cum este obisnuit sa o faca pe la nunti si botezuri in cartier.

Efectul s-a produs aproape instantaneu, iar artistul a fost pus la colt cu genunchii pe nuci. Mai exact, pe 5000 de „coji” colturoase pe care vrea nu vrea, trebuie sa le suporte. Probabil ca, in viitorul foarte apropiat, ca tot suntem in plin sezon de „imperechere” civila si religioasa, Marcel Pavel va da anunturi prin ziare de genul „Gurist, cant la nunti, negociabil, plata in rate” pentru a reusi sa-şi achite datoria. Asta in cazul in care Becali se razgandeste si nu mai scoate nici un ban din buzunar, pe principiul „Plecati de aici, ce-i la mine, spital de nebuni?Daca ar fi spus asta, aici chiar ar fi nimerit-o!

Pe langa oficiali ai statului s-au mai trezit sa urle ca din gura de sarpe si altii. Cumva, pe buna dreptate. Lumea, in general, a fost ofensata. Nu-i condamn. Suntem romani si romanii, inainte de toate, isi iubesc tara. Problema este, de fapt, alta. Problema care mi se pare de o suta de ori mai grava. Pana la urma, faptul ca Traian imparatul a fost eliminat fie chiar si pe criterii politice nu e o aşa o mare tragedie. Eu una m-am amuzat pentru ca nimanui nu i-ar fi trecut prin cap o astfel de idee. Sa zicem ca omul a avut un derapaj,  a reluat niste versuri, le-a intercalat, le-a schimbat intre ele..va spun eu, nici dracu nu s-a prins ca e ceva in neregula. Cel putin nu francezii. Si cred ca nici romanii care asistau la circoteca pe stadion sau in fata televizoarelor. Sa ridice mana sus cine stie imnul in intregime pe dinafara! Probabil ca vor fi foarte putini.

Halucinant mi se pare insa motivul!  Cum de a putut sa-i treaca prin capul ala micut si chel sa il asocieze pe Traian cu un marinar? Cum de s-a putut gandi el ca rostind numele "Traian" oamenii se vor duce imediat cu gandul la Cotroceni? Si ii vor bate obrazul dupa..Cum de s-a putut gandi el ca rostind numele "Traian" va arunca o umbră politică asupra evenimentului cu pricina? Nu de alta, dar umbra a fost aruncata demult si de altii. Cui i-ar fi trecut prin tartacuta sa se gandeasca la Basescu in timp ce se intona inmul Romaniei pe National Arena? Si cum de i-a putut ganguri mintea ca dupa eveniment, ar putea fi acuzat de campanie electorala?

Pana la urma, intonarea gresita a inmului este un fleac. Se intampla si la case mai mari. Dar terenul...ce-ati avut cu terenul???. In loc sa lasati omul in pace pentru ca este un artist si a gandit ca un adevarat artist, adica inovator, mai bine amendati firma care a adus gazonul si care l-a montat pe teren. Aia ne-au facut de ras in fata intregii lumi, nu faptul ca Traian a fost scos pe usa din dos! Dar nu. Sa nu ne legam de patronul firmei cu pricina pentru ca nu dorim nici noi, la randul nostru, sa politizam...iarba! Care nu a vrut sa creasca pentru ca a fost seceta si s-a ofticat. Uite asa!

23 de comentarii:

  1. Asa ne place noua, românilor sa politizam totul, nu este nici primul nici ultimul care nu canta imnul ca la carte, in plus MP a fost doar un angajat practic, a cantat ce i sa spus...de acord cu tine, mai bine amendau firma care a pus gazonul dar dupa cum vezi pentru acel gazon nici macar de termen de garantie nu au auzit...

    RăspundețiȘtergere
  2. asa crezi? ca a cantat ce i s-a spus? dar el nu a gandit deloc cand i s-a spus o astfel de porcarie? pai decat marcel pavel... mai bine puneau un cd cu imnul national ca nici cd-ul nu avea obiectii

    RăspundețiȘtergere
  3. Eh, vroiau si ei muzica live, ca pe marile stadioane. Pe mine nu ma deranjat nici ca a cantat cum a cantat nici ce a cantat. este prb lor, dar nu imi place ca au politizat pana si o eroare, intentionata sau nu. In ritmul asta in curand si apa la wc o sa aiba miros politic...:-))

    RăspundețiȘtergere
  4. nu ai inteles ce am vrut sa spun..in fine...
    am comentat atat de mult subiectul asta cu atat de multi oameni incat..vorba cuiva..prea ii dam importanta individului...

    RăspundețiȘtergere
  5. Saru mana doamna Mere :) Cred ca ii dam importanta prea mare DEGEABA. Atata vreme cat nici o persoana compententa nu face nimic eu, tu si x sau y ne agitam ca pestele fara branhii (sau ca tiganu fara coviltir, ca tot e situatia de-asa natura). Tu poti sa tipi, eu pot sa urlu dar...fara vointa de a jigni pe nimeni atata vreme cat vor exista persoane care considera ca pana si nesimtirea de a te prezenta in fata a mii de oameni - nepregatit- este o politizare, inseamna ca dragusanca si cruduta vor ajunge in cel mult 10 ani primul presedinte lesbian.

    RăspundețiȘtergere
  6. Si in lumina noilor glume idioate spuse de niste retarzi francezi, nu ma pot abtine sa initiez ideea ca lui marcelus sa i se confere statutul de reprezentant de seama al poporului broscar. A reusit sa le serveasca interesele cu acelasi succes pe care l-au avut poantele alea xenofobe.

    RăspundețiȘtergere
  7. pentru SQ

    Buna! trebuia sa spui doamna ACRITURA! :))

    In principiu ai dreptate ...degeaba latram noi daca aia care ar trebui sa ia masuri se scarpina in cap...dar nici nu pot sa stau si sa privesc pasiv..adica..as putea dar nu mai vreau. stii...toate textele astea sunt ca o terapie pentru mine. cred ca stau foarte prost cu nervii de am ajuns sa imi urlu frustrarile si nemultumirile pe net :)) pe de alta parte..am o scuza. iau platforma ideilibere ca pe un semi job..

    pai..apropo de idiotii aia xenofobi...daca marcelus ar fi reprezentantul de seama al poporului roman...mm..nu ar merge faza cu francezii. ca asta al nostru e chel deci nu are paduchi :))

    RăspundețiȘtergere
  8. :))) Nu esti acritura (???) iar faptul ca, vb ta, ne latram nemultumirile dar in gol, nu inseamna ca o facem degeaba. Oricum, cretinilor francezi le-am latrat o replica pe blog, ce-i drept anonima si fara ecou, dar macar..aplic si eu terapia de care spuneai :)

    RăspundețiȘtergere
  9. am vazut-o si ai fost foarte dur. o sa-ti spun ce cred eu, desi mi-e teama ca n-o sa-ti placa. si o sa spui "bleah!!" :))))
    parerea mea este ca nu poti generaliza lucrurile la nivel de natiune..de popor. daca niste retardati te jignesc, ar trebui doar aia luati in colimator. pentru ca aia sunt vinovati. sa nu facem greseala pe care o fac altii cu noi: romanii sunt tigani. toti. romanii sunt paduchiosi. toti. nu. doar unii sunt tigani si unii au paduchi. pe vinovati i-as "spanzura" in piata publica. dar sa nu ne alimentam singuri ura fata de o natiune intreaga din cauza unor tampiti care "vorbeste" gura fara ei. asa intretinem ura si dusmania. fraza asta a sunat ca un cur :)) dar asa cred ca se intampla. ca si cu maghiarii din tara. stii ceva? au am intalnit si tigani misto. inteligenti, cu scoala si fara paduchi. am intalnit si unguri misto. veseli, prietenosi, cu bun simt. probabil ca exista si francezi la fel...de ce nu? sa nu ma-ntelegi gresit. as fi de acord cu ideea ta numai daca ar fi indreptata strict catre cei care au scos prostia aia pe gura. dupa parerea mea nici nu ar trebui bagati in seama. ii privesc la fel cum ii privesc pe obositii aia care intra pe ideilibere si ma injura. nu ai ce sa le faci. decat sa-i ignori total si sa-ti vezi de treaba. dar simt ca divaghez...dar tu ai inteles ideea mea..:)

    RăspundețiȘtergere
  10. Hi hi, da, am priceput-o. In nici o problema nu trebuie generalizat. Si fara teama de a face aceeasi greseala pe care au facut-o retarzii, vroiam doar sa le transmit cele mai bune ganduri. Dar sunt curios cum ar reactiona fonfanitii aia daca si romanii i-ar baga pe toti in aceeasi oala. Nu mai stiu cand au avut un incident si cu americanii. Si aia au luat repede masuri: au boicotat vreo cateva luni (parca) toate produsele "made in france" si in general tot ce avea legatura cu franta. Pana si french-fries si-a schimbat denumirea. Si asta au facut-o oamenii de rand. Dar...romanu' nuuuuuuuu ca in loc sa manance paine cu cartofi, prefera french-toast ca e mai sic si oricum e mai de rahat. Vreau sa spun ca o masura ar trebui luata. Data trecuta cand au facut misto, hackerii romani le-au spart serverele. De data asta sper sa le distruga de tot. Ce sa-i fac...daca-s radical...:(

    RăspundețiȘtergere
  11. P.S. Si tot nu zic "bleah". Numa' asa, de-al naibii ce sunt :)):P

    RăspundețiȘtergere
  12. Si mi-am mai amintit ceva: ma gandesc ca n-o fi tocmai o simpla coincidenta ca-s o gramada de tigani cu numele de Pardalian. Cam incorect scris (numele) fata de cartile scrise de Zevaco, dar o legatura tot tre' sa fie. Zic si io..

    RăspundețiȘtergere
  13. pentru SQ
    americanii..alti nationalisti fanatici!!! s-au gasit cele 3 natiuni iubitoare de sine...romanii francezii si americanii..asta pare a fi inceputul unui banc.
    cat despre numele pardalian...se pare ca tiganii stiu ei ce stiu...

    RăspundețiȘtergere
  14. Cu respect, americanii isi iubesc patria pentru ca au de ce. Romanii si-o iubesc intr-un mod oarecum inconstient, din mandrie dar daca ne gandim bine, si ei au de ce...Francezii si-o iubesc din prostie, pentru ca altceva nu au ce iubi. Dar oricum, nu mi se pare un gest deplasat acela de a reactiona proportional cu provocarea. Iar pardalian....da, tiganii stiu eu ce stiu. Probabil ca in mod special, stiu cu cine se potrivesc. Si se aseamana.

    RăspundețiȘtergere
  15. :) mi-a placut faza cu nu au ce iubi. aseara l-am urmarit pe moise guran la tvr. si tipul s-a legat de francezi. a spus un banc..ala cu parfumul daca il cunosti. ma rog, eu l-am mai auzit...era suparat dar simpatic..:))
    eu nu spun sa intorci si celalalt obraz...nu merg pe principiul asta..
    apropo..cand spui ca-ti iubesti tara..la ce te referi mai exact? eu iubesc natura la nebunie, dar nu oamenii. si cand se canta inmul de stat la un eveniment important (de obicei ev sportiv)uneori imi dau lacrimile. uneori. ce mai iubesc eu la tara asta? cladirile vechi...casele maramuresene si secuiesti si m-as muta in centrul vechi din sighisoara. dar nu pot iubi principiile sau mai bine zis regulile dupa care functioneaza tara si gandesc oamenii (majoritatea) nu sunt de acord cu politicienii pe care ii avem..cu mizeria din orase, cu nepasarea si nesimtirea...nici cu istoria nu prea sunt de acord ...dar...aici as calca totusi pe camp minat...nu am excelat niciodata la istorie..dar iubesc traditiile si obiceiurile vechi si ii iubesc..uite ca iubesc si oameni totusi, ii iubesc pe satenii din Salistea de Sus (Maramures). In cateva cuvinte, cam de asta iubesc eu Romania. Sunt cam incoerenta..nu stiu cat intelegi din ce scriu..m-am trezit de dimineata si inca nu am terminat cafeaua. Iar din punctul meu de vedere..americanii sunt pudici, nationalisti, chiar extremisti, conservatori, traditionalisti, inchistati. si chiar nu-mi explic de ce...poate stii tu..si-or iubi si ei Marele Canion? nu. probabil ca ei isi iubesc semenii. si probabil ca au si de ce...

    RăspundețiȘtergere
  16. Acum am apucat sa intru sa citesc raspunsul tau. Da, imi iubesc tara, natiunea de tara, notiunea de demnitate. Si cine ar putea considera ca romanii nu au avut demnitate (ma refer la popor, nu la politicieni), sa ia in considerare de exemplu "demnitatea" francezilor, ce razbate din istoria lor, ca ei sunt pana la urma cauza dialogului nostru. Sau pe cea a italienilor. E o diferenta intre noi si ei...noi am avut demnitate si inca avem dar altii ne obliga (mai mult sau mai putin sa inghitim). Ei nu au avut demnitate, niciodata, si daca a existat cumva o urma din ea, a fost exact cum ai inveli o bucata de rahat intr-o folie subtire de aur. La noi - e invers, dupa parerea mea. Multi prieteni pe care ii am iubesc tara asta (dar nu si oamenii, vorba ta). Nu cred ca andria de a fi roman provine - cum gresit poate fi interpretat - dintr-o bravada ieftina. Citind unele articole scrise chiar de cvasi-anonimi nu pot sa nu remarc esenta de mandrie si patriotism care emana din ele. Poate par patetic. Personal, cred ca oamenii din tara asta au enorm de de oferit, pot fi oricand o expexplozie de exemple pozitive cel putin pentru Europa.Doar ca au nevoie de o trezire. Au nevoie de intelegerea la nivel al constiintei, al unui nou cod moral
    Iar referitor la americani...cred ca ei iubesc tara aia pentru ca le ofera enorm de mult. Singura diferenta intre noi si ei este aceea ca nu stiu sa aprecieze. Nu cred ca realizeaza cat de mult au.

    RăspundețiȘtergere
  17. Americanii iubesc Marele Canion pentru ca le reprezinta tara oriunde in lume. La fel si Empire State Building, si S.F. cu toate colinele lui, ei iubesc Capitoliul, iubesc multe. Pentru ca statul le da timp sa fie constienti de ce inseamna toate astea, si de ceea ce inseamna ei. Statul le ofera timp si posibilitati si le da motive sa fie mandrii. Or fi ei ignoranti, or crede ei ca Budapesta e tot una cu Chisinau, dar dpdv al patriotismului cred ca doar japonezii ii pot intrece. Insa si aici este o diferenta de patriotism: americanii nu isi iubesc semenii - ei doar au nevoie unii de altii. Pe cand japonezii - nevoiea reciproca vine din respect. La primii iubirea aproapelui provine din interes. La ceilalti respectul este sincer provenit dintr-o conduita morala pe care au reusit sa si-o pastreze sute de ani. Codul moral al americanilor este interesul. Al japonezilor este doar moral. Al romanilor - este cod. Iar francezii sunt ca niste baloane de sapun frumos colorate. Am divagat, dar o boala pe astia de i-as deporta pe toti in Maroc. Oricum - felicitari broscarilor - pentru o lunga perioada de vreme au reusit sa detroneze sila provocata de tigani.

    RăspundețiȘtergere
  18. Vai de viata mea...am recitit posturile mele si-am vazut cate greseli am facut...Sper sa ma scuzi, Mere, stii ca nu-s agramat dar m-a luat valul...

    RăspundețiȘtergere
  19. :)) relax....nu conteoaza cat de lung ai parul, conteaza ce si cum gindesti :)) Glumesc. stai linistit. Acum te bat pe umar. Si scarpin si Rolfu dupa ureche...se mai intampla...
    Dar uite ca uitasem patriotismul japonezilor. Si iti cam dau dreptate...americanii au interese, japonezii sunt morali, iar romanilor nu le-a mai ramas decat codul.Foarte tare! :))

    RăspundețiȘtergere
  20. Ca si idee referitoare la conceptiile popoarelor mai-sus-mentionate...Ai observat ? Americanii au aproape aceeasi expresie si cand sunt seriosi- si cand zambesc. La romani exista o mica diferenta: cand zambesc sunt mai prietenosi. La francezi - in ciuda mandriei si demnitatii lor nejustificate, zambetul le denota servitudinea si pupincurismul. La japonezi ....este o cu totul alta chestie: cand zambesc, sunt urati. Nu pentru ca s-ar stramba ci pentru ca seriozitatea dobandite in timp i-a determinat sa fie alti oameni. Ciudati. Pentru ca, contrar concepiei generale cum ca zambestul te transforma intr-o alta persoana, lor nu le pasa. Si pe buna dreptate. Valorile lor sunt mai serioase decat un ranjet.

    RăspundețiȘtergere
  21. Sincera sa fiu..nu, nu am observat, dar te cred pe cuvant :)Dar mi-a placut ultima ta fraza :)

    RăspundețiȘtergere
  22. Apropos de japonezi...e uimitor cum cunosc versurile corului din Simfonia a 9-a ....

    http://www.youtube.com/watch?v=Nhg-Aw_zMW4

    RăspundețiȘtergere